Карантин спровокував збільшення звернень до НБУ: питали про готівку та кредитні канікули

19.05.2020 12:59   -
Автор:
Близько 10 тисяч звернень. Саме стільки у першому кварталі 2020 року опрацював Національний банк України. Це у півтора рази більше, ніж раніше. Здебільшого клієнти звертались до державних фінансистів за роз'ясненнями стосовно роботи банків, кредитів та проведення грошових операцій.
 
Кількість дзвінків на "гарячу" лінію зросла у два з половиною рази та сягнула 5,6 тис. звернень. Зокрема, про проблеми, що виникли через карантинні обмеження у березні. Три ключові питання споживачів під час карантину: тимчасовий дефіцит готівкової валюти у касах банків, кредитні канікули, а також платіжні картки та онлайн-операції. Проте кількість звернень, пов’язаних з карантином, поступово зменшилася до кінця березня. 
 
Також клієнти звертались стосовно роботи банків. Кожне друге письмове звернення, повідомляють у НБУ, стосувалось державних банків, близько третини – звернення по банкам з іноземним капіталом. Решта – приватні фінустанови.  Дві третини – стосувались порушення прав споживачів.   
 
Зокрема, були виявлені такі ознаки порушення прав споживачів: банк вводить в оману споживача стосовно процентної ставки за кредитом – фактична процентна ставка за кредитом виявляється значно вищою, ніж рекламував банк, приховує додаткові платежі за кредитом, порушує умови повернення кредиту, самовільно збільшує кредитний ліміт, нараховує відсотки на раніше нараховані відсотки, списує до 50% із зарплати чи інших нарахувань у рахунок погашення боргу.
 
Також, додають у НБУ, зафіксовані випадки, коли банк без попередження збільшує тарифи за користування карткою, приховує умови дострокового зняття коштів з депозиту, інформацію про додаткові комісії та штрафи за депозитом, нав’язує оформлення кредитної картки при отриманні зарплатної чи пенсійної карток. У таких випадках центральний банк пропонує алгоритм дій споживачам, як захистити свої права. 
 
Послідовність дій може дещо відрізнятися залежно від типу порушення. Але є універсальні правила:
 
•споживачу потрібно уважно читати всі умови надання послуг, не лише кредитний або депозитний договір, але й анкети клієнта чи договір обслуговування, адже там можуть бути прописані тарифи, комісії та інше;
 
•варто завжди уточнювати повну вартість послуги, зокрема кредиту, включаючи всі додаткові платежі;
 
•якщо споживач вважає, що банк порушив його права, потрібно написати звернення безпосередньо на керівництво банку, деякі порушення прав можна легко вирішити на цьому рівні;
 
•якщо банк не реагує навіть після оскарження, варто звертатися до Національного банку.