«Настав уже час робити платним». Економісти розповіли, чому еру безкоштовного проїзду в Харкові треба завершувати

13.05.2023 13:54   -

Уже близько року проїзд у громадському транспорті залишається безкоштовним. Наразі Харків – єдине місто в Україні, де витрати транспортним підприємствам компенсують з міського бюджету. До прикладу, у Миколаєві люди почали сплачувати за проїзд ще у квітні минулого року, у Києві та Львові – у травні.

ГАЛИНА НАЗАРОВА ЗАВІДУВАЧ КАФЕДРИ ХАРКІВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ЕКОНОМІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМ. СЕМЕНА КУЗНЕЦЯ
Такого не було ніде у світі, щоб цілий рік майже був безкоштовний транспорт. Такого не може собі дозволити навіть дуже таке заможне місто. А Харків це зробив. І це вже історія. Ми все життя будемо згадувати, як ми безкоштовно каталися в метро. Це – подарунок. Це – розуміння між владою між людьми й владою.

Виплати зарплатні працівникам, техобстеження транспорту, ремонт тролейбусів, трамваїв, автобусів і важливого обладнання, обслуговування метрополітену. На все це з міського бюджету виділяють чималі суми, акцентують економісти.

ОЛЕКСАНДР ПОПОВ ЕКОНОМІСТ
Для порівняння, усе фінансування вищої школи становить у цьому році 17 мільярдів гривень. Якщо ми порахуємо витрати на метрополітен, беремо 70 мільйонів гривень щомісяця, перемножимо на 12, – отримаємо майже 900 мільйонів гривень. Тобто, тільки метрополітен Харкова, він витрачає кошти, які становлять 5-6% від фінансування усієї вищої освіти України. Тобто, це – дуже великі кошти. Колись все ж таки доведеться якось прийти до завершення цієї історії.

Такої ж думки дотримується й економіст Галина Назарова.

ГАЛИНА НАЗАРОВА ЗАВІДУВАЧ КАФЕДРИ ХАРКІВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ЕКОНОМІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМ. СЕМЕНА КУЗНЕЦЯ
Усе одно ці кошти перекладені на комунальні підприємства. І вони будуть банкротами. А за що нам тоді взагалі відбудовувати місто? Тому я думаю, що настав уже час зробити транспорт платним. Це – точно закон економіки. Людина повинна працювати і сплачувати за всі послуги.

Здебільшого проїзд зробили безкоштовним заради соціальної, психологічної та фінансової підтримки харків’ян, пояснюють фахівці. Адже чимало мешканців залишилися без роботи, втратили бізнес, стабільний заробіток і доходи. Тож витрати навіть у кілька десятків гривень на проїзд ще рік тому для більшості громадян були непід’ємними. Однак тепер настав час розвантажити міський бюджет.

Читайте нас у Facebook, Telegram, Instagram та дивіться наші відео в YouТube та TikTok.

СЕРГІЙ БЕРЕНДА ДИРЕКТОР НАВЧАЛЬНО-НАУКОВОГО ІНСТИТУТУ «КАРАЗІНСЬКА ШКОЛА БІЗНЕСУ» ХНУ ІМ. В.Н. КАРАЗІНА
Однозначно я сказав би так: для бюджету, звісно, це буде «плюс», величезний «плюс». Звісно, для підтримки громадян і такої, згуртованості, те, що влада бере на себе оплату цих платежів, це – супер. Але ринкова економіка вимагає інших речей.

Адже, пояснюють експерти, фіксують стрімке покращення стану економіки в місті – до Харкова активно повертаються люди, підприємці, бізнес. Мешканці мегаполісу пережили найважчий кризисний період і вистояли. Тепер же всі потроху звикають до звичного, довоєнного життя.

ОЛЕКСАНДР ПОПОВ ЕКОНОМІСТ
Якщо ми повертаємося до нормального життя – оплата за ті послуги, якими ми користуємося – це також оплата за це нормальне життя. Це – два зустрічні рухи. З одного боку – це відновлення ось цього нормального режиму функціонування транспорту. А з іншого – відновлення доходів громадян. І колись, в якійсь крапці вони мають перетинатися.

Фахівці переконані: скасування безкоштовного проїзду – важливий і необхідний крок. І чим раніше це станеться – тим швидше місто почне відбудовуватися.

ГАЛИНА НАЗАРОВА ЗАВІДУВАЧ КАФЕДРИ ХАРКІВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ЕКОНОМІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМ. СЕМЕНА КУЗНЕЦЯ
Це – дуже позитивний момент. Я думаю, що ми все це побачимо. Ми побачимо, як зруйновані будинки відбудовуються, як вулиці ремонтуються. Не будемо бучити тих забитих вікон у центрі міста, відновляться наші парки, запрацюють наші фонтани. Тому я думаю, що все повернеться. І треба ж далі розвиватися. Нам же цікаво більше, більше, більше. Людина розвивається і місто теж не може стояти. Тому все буде гарно.

ОСТАННІ НОВИНИ