Як захиститися від нав’язливості колекторів – роз’яснення Нацбанку

10.09.2020 14:49   -
Автор:
Нацбанк визначив дві проблеми, з якими стикаються клієнти. Перша – це дзвінки колекторів з погрозами боржнику. А друга – це контакти з родичами боржників, які не мають жодного відношення до кредитів.
 
В регуляторі зазначають, що фінансові установи зазвичай просять у клієнта телефони родичів, або друзів, аби підтвердити платоспроможність. Проте банк не підписує з ними жодних документів про поручительство та може навіть не перевіряти справжність контактів.
 
Якщо вам надходять дзвінки чи листи стосовно кредиту, який ви не брали та за яким не виступали поручителем, можна говорити про порушення Закону України «Про захист персональних даних». Номер телефону людини та її домашня адреса – це конфіденційні дані. Фінансова компанія та колектор не мають права на їх обробку без згоди власника. Якщо колектор погрожує, він порушує законодавство. 
 
Якщо колектор погрожує примусово стягнути борг, то він вводить людину в оману, підкреслюють у регуляторі. Стягувати заборгованість можуть лише органи Державної виконавчої служби та приватні виконавці.  Колекторські компанії мають право лише інформувати боржника чи поручителя за кредитом про наявність боргу.
 
Як себе захистити?
 
Потрібно дізнатися назву колекторської компанії, представники якої до вас телефонують. Якщо вам продовжують телефонувати щодо кредиту, який вас не стосується, зверніться з письмовою скаргою до керівництва колекторської компанії, а також до контакт-центру НБУ за телефоном 0 800 505 240. Також варто звернутися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини або до суду. Адже саме вони контролюють дотримання законодавства про захист персональних даних. Яколектори погрожують, потрібно обов’язково звернутися до правоохоронних органів.
 
Нацбанк планує все ж таки врегулювати роботу колекторів, аби вберегти клієнтів та їхніх родичів від розголошення персональних даних та погроз. Над відповідним законопроектом вже працює профільний комітет Верховної Ради. 
 
Серед головних змін, що пропонуються:
 
– банки та фінансові компанії ще на етапі підписання договору повинні попереджати клієнта про залучення колектора у випадку прострочення за кредитом;
– колектори будуть зобов’язані дотримуватися вимог етичної поведінки;
– Національний банк вестиме реєстр колекторів;
 
У разі ухвалення законопроекту банки будуть зобов'язані повідомляти НБУ про укладені угоди з колекторами.