Новорічна подорож у «Сонячну країну»

23.12.2019 14:56   -
Автор:
В Україні особливо багато розповідають легенд про Святого Миколая. Це був – Святий Миколай – не вигаданий казковий персонаж, а реальна людина з власною історією життя. Постать Святого Миколая пов'язана не просто зі святкуванням чи подарунками, вона вчить тому, що кожна людина отримує винагороду за добрі вчинки. Це спонукає замислитися, яку роль у вихованні дітей грає Дід Мороз, а яку Святий Миколай? Адже саме задля правильного виховання дітям розповідають міфи та легенди, аби виховати в них найкращі людські якості. Нині традиція святкувати цей день відроджується по всій Україні.
«Організація сучасних новорічних дитячих свят має багато відмінностей. До народних сталих обрядодій організатори долучають сюжети та персонажів з мультфільмів, коміксів і комп'ютерних ігор, які заполонили телеекран та Інтернет, – розповідає Ольга Шахман, завідувач практичного навчання Харківського вищого коледжу мистецтв, викладач з організації дозвілля населення. – Наші студенти спеціальності «Сценічне мистецтво» з року в рік особливу увагу приділяють саме новорічним святам, створюючи оригінальні неповторні сценарії для малечі. Так в цьому році Микита Дем'янов отримав щасливий квиток – серед різноманіття тем дипломних заходів обрав новорічне дитяче свято. Його бурхлива фантазія створила сюжет новорічної подорожі у вигадану країну вигаданих персонажів – посланців Святого Миколая, життя в яких вдихнули його одногрупники, студенти IV курсу: пані Сніговиця – Дарина Мінченко, пан Холод – Артем Третяк, Фея Ігродія – Вікторія Нечаєва, Фея Кулінарка – Маргарита Опашнюк, Фея Дизайнерка – Наталія Худякова, Сніговичок – Євген Пономаренко, Пухнастик – Леся Шпирна, Вогник-стрибунець – Євгенія Шматько».
Особливістю новорічного свята в цьому році стало його проведення для «особливих» дітей». Тому створенню сценарія свята передувала екскурсія до Харківського інклюзивно-ресурсного центру з метою ознайомлення з психолого-педагогічними вимогами до ігрового матеріалу та особливостями роботи з дітьми з різними обмеженнями здоров'я.
«Мало, хто знає, що термін «інклюзія» є відмінним від терміну «інтеграція» за своїм концептуальним підходом. «Інтеграція» визначається як зусилля, спрямовані на введення людей у регулярний освітній простір. «Інклюзія» – це політика та процес, який дає змогу всім дітям брати участь у всіх програмах. Відмінність у підходах ї полягає у визнанні того факту, що ми змінюємо суспільство, аби воно врахувало й пристосувалося до індивідуальних потреб людей, а не навпаки, – розповідає Олена Єньшина, виконуюча обов'язки директора Харківського інклюзивно-ресурсного центру. – Інклюзію багато хто розуміє спрощено як дозвіл дітям з інваідністю навчатися разом зі здоровими однолітками. Утім, суть інклюзії в тому, що кожна дитина може збагатити життя колективу однолітків. Інклюзія – це особлива система навчання, яка передбачає індивідуальний підхід до дітей усіх нозологій». Пані Олена у своїй лекції детально розповіла студентам про особливості кожної нозології. Враховуючи викладену інформацію, після обговорення усіх «+» та «–» для проведення свята студенти обрали категорію – «сонячні діти».
«Ці хлопчики і дівчатка, – розповідає Ірина Шевченко, керівник Харківської благодійної організації дітей із хромосомними особливостями, батьків та лікарів генетиків, – надто чутливі, ласкаві, слухняні, доброзичливі, вразливі, вміють ніяковіти, ображатися та відкриті навколишньому світу. Це насправді дуже добрі діти, вони ніколи не бувають агресивними. Однак у них часто виникають труднощі із самостійністю. Дорослі, які оточують таку дитину, створюють безпечне та комфортне середовище, весь час підтримують, розвивають інтерес до всього світу. Для забезпечення навчання та отримання успішних результатів під час роботи з «сонячними дітьми» рекомендоване застосування ігрових технологій, казкотерапії, відвідування театральних постановок, різних спортивних і культурно-просвітницьких заходів, які б сприяли ефективній соціальній адаптації дітей в суспільство. Ці заходи повинні поєднувати в собі елементи пізнавальної, дослідницької та творчої діяльності, що в свою чергу сприяє розвитку емоційної, мовної, рухової і пізнавальної сфер».
Казкові персонажі у виконанні студентів коледжу мистецтв запропонували дітям ігри та розваги, строго відповідно до психолого-педагогічних вимог. Яскравий реквізит, піднесена емоційна атмосфера, музичний супровід ігор сприяли активності дітей та залученню всіх присутніх до розвитку сюжету свята. Так, пані Сніговиця з паном Холодом змусили дітей «ховатися» від холоду та вправно виконувати рухи, які цьому сприяють. Фея Ігродія розважила дітей вправами з повітряними кульками. Фея Кулінарка навчила створювати віртуальне морозиво, жонглювати іграшковими різнокольоровими пластиковими сферами, розучила танок «Поділись цукеркою з другом». Фея Дизайнерка провела новорічний показ мод, даруючи кожному учаснику Диплом за найкращий новорічний костюм. Пухнастик із Вогником-стрибунцем пограли з дітьми у сніжки. Сніговичок увесь цей час був зайнят пошуками подарунків від Святого Миколая і таки знайшов їх за ялинкою наприкінці свята. У великій коробці були сховані листи від Святого Миколая, адресовані кожній дитині – учасниці заходу та солодкі подарунки. Ігри були організовані таким чином, щоб у різних конкурсах вигравали різні діти, бо одні з них краще виконують рухи на моторику, другі — вміють співають, треті – спритні у виконанні фізичних вправ. Таким чином вдало підібрана серія конкурсів нікого не залишила без подарунків. Ігрову пограму супроводжувала музична підбірка пісень – робота Дарини Мінченко та Влади Вдовченко.
Міфологія слов'ян передбачала веселощі біля ялинкового новорічного символу – пісні, танці, гру на музичних інструментах. Тож прикрасою цього новорічного свята стали музичні концертні номери, у виконанні переможців різних ступенів ІХ Відкритого фестивалю творчості людей з обмеженими можливостями здоров'я «На крилах натхнення – 2019». Так Тимофій Шевченко подарував загалу інструментальне попурі на тему новорічних дитячих пісень, виконавши його на флейті. Натан Ерліхман запалив новорічну ялинку та настрій відвідувачів своїм танцем «Чарліден-dance». Вікторія Цикало виконала Танець феї Драже з балету «Лускунчик» П.І. Чайковського, виклавши глядачам своє хореографічне бачення.
Батьки запрошених дітей активно взаємодіяли з персонажами в проведенні ігор. Студенти отримали практичні навички роботи з «особливими» дітьми, що вагомою краплиною впало у джерело формування їхньої професійної майстерності як сценариста, режисера, постановника, актора, ведучого, аніматора, керівника аматорського колективу, організатора свят і театралізованих видовищ.
Співпраця колективу Харківського інклюзивно-ресурсного центру з Харківським вищим коледжем мистецтв продемонструвала плідную творчу співпрацю щодо реалізації одного з основоположних принципів Української держави – рівність усіх її громадян у своїй гідності та правах. Кожна людина має право на вільний розвиток особистості, і залучення до цього різних форм, засобів, методів і жанрів мистецтва – запорука створення додаткових можливостей для оптимістичного погляду на майбуття нашого підростаючого покоління.