Кидай курити, якщо хочеш довго жити

30.05.2019 16:54   -
Автор:
Не курити стає в Україні ознакою хорошого тону. За останні п'ять років наша країна перестала бути одним із лідерів у Європі за поширенням куріння. Тим часом куріння серед української молоді залишається значною проблемою, констатують соціологи. Лише близько 24% молоді ніколи не курили цигарок.
На жаль, тютюнокуріння серед українських підлітків вже не є ненормальним явищем: про це свідчать дані «Європейського опитування учнівської молоді щодо вживання алкоголю та наркотичних речовин – ЕСПАД (ESPAD)», яке було проведене в Україні нещодавно (2015 р.) в 449 навчальних закладах і репрезентувало вікову групу підлітків 15–17 років.
Всесвітня організація охорони здоров’я пропонує декілька основних стратегій у боротьбі з поширенням куріння: підвищення цін на сигарети; скорочення тютюнової реклами; поступове обмеження куріння у громадських місцях; попереджувальні написи на пачках сигарет; допомога людям, які вирішують кинути курити. Про намагання виконати ці стратегії не один рік заявляють у МОЗ України.
«Куріння – це хвороба, а значить, її треба лікувати, – стверджує Любов Морозко, директор Харківського вищого коледжу мистецтв. – Кинути палити нелегко. Відомо, що нікотин викликає сильну залежність. Сьогодні ми знаємо про існування успішних і затрато-ефективних методів лікування. Засоби заміщення нікотину, такі як нікотинова жувальна гумка, пластир, назальний спрей та інгалятори, а також не-нікотинові засоби, які сприяють подвоєнню шансів людей у досягненні успіху у житті. Я маю на увазі засоби арт-терапії. Вважаю, що саме творчість та креативність – це найдієвіші способи відлучитися від згубної звички та проявити себе у світі мистецтва, повірити у власні сили та отримати заряд позитивних емоцій. Здоров'я молоді – це здоров'я нації. Тому весь навчальний процес та виховна робота в коледжі сфокусовані на впровадженні приоритетних напрямів держави щодо збереження та укріплення здоров'я молоді. Від цього залежить формування трудового та інтелектуального потенціалу України».
Креативність – не лише професійно необхідний навик для ряду професій, зокрема для актора, режисера-постановника, організатора культурно-дозвіллєвих заходів та керівника творчого колективу, а й навик, який сприяє успіху в багатьох сферах життя незалежно від того, чим ви займаєтесь.
«Однією з найбільш затребуваних компетенцій, очікуваних працедавцями від випускників ВНЗ повсюди у світі, є творчий потенціал людини, уміння самостійно працювати з інформацією і пропонувати свої рішення, – зауважує Ольга Шахман, завідувач практичного навчання коледжу. – Суспільство не заохочує нестандартне мислення. Але в той же час в сучасному світі йде глобальна війна за таланти – багато відомих компаній урізноманітнюють спектр заходів для залучення кращих умів. Яскраві і неординарні особистості стають заповітною мрією роботодавців, однак їх все складніше знайти. Тому важливість та складність окреслених завдань щодо формування креативної компетентності у майбутніх фахівців культурно-дозвіллєвої сфери як митців, вчителів, вихователів, керівників аматорських колективів, посилюють необхідність переформатувати ставлення до фахової підготовки студентів».
«Творча співпраця викладачів зі студентами, розвиток їх партнерських відносин – запорука вдалої реалізації будь-якого творчого проекту, – говорить Юлія Олійник, викладач режисури. – Творче мислення і креативність потрібно постійно розвивати і заохочувати, практикувати щодня. Ваш мозок сам по собі не зможе в один момент «народити» потрібну ідею. Натхнення – вишукана і коштовна річ. Однак саме в студентські роки розвивати творче мислення та «пробуджувати» натхнення найважливіше понад усе. Сценічна освіта – це тонке мистецтво».
Креативність потрібна не тільки творчим людям. Інколи корисно подивитися на звичні речі під незвичним кутом. Так тема боротьби з тютюнопалінням Артемом Третяком, студентом спеціальності «Сценічне мистецтво», була обрана темою дипломної роботи і приурочена до Всесвітнього дня без тютюну (31 травня). Емоції та почуття, що їх переживає підліток «тут і зараз», незалежно від наших правильних «дорослих повчань» та виховних намірів, розкладу занять та запланованих заздалегідь заходів, живуть за власними законами й вимагають свого визначення!
«Тема боротьби з тютюнопалінням, на перший погляд, здалася мені не зовсім цікавою для сценічного втілення, – розповідає Артем. – Я уявив себе серед студентів – відвідувачів виховного заходу, проведення якого є запланованим та обов'язковим, які відверто нудьгують. Але впродовж роботи з інформацією за темою, відео-, аудіо- та ілюстративним матеріалом для створення сценарію моя уява почала активно фантазувати, і я реально побачив і декорації сценічного простору, і мізансцени, і розвиток сюжету, і костюми, і, навіть, хто з моїх одногрупників створить образ певного персонажу. Тому я намагався свою зацікавленість донести глядачеві».
Напередодні Всесвітнього дня без тютюну студенти ІІІ курсу спеціальності «Сценічне мистецтво» влаштували театралізований суд над господином Нікотином та «його родичами» (жіночими цигарками та електронними сигаретами – айкасом), яких тримали під вартою. Були витримані усі символічні ознаки судового процесу: наявність суддів, прокурора, адвоката, свідків – органів людини, виголошення вироку тощо.
«До складу структурних елементів пізнавально-театралізованого видовища увійшли: відеоролик «Цікаві історичні факти», який увібрав інформацію щодо розповсюдження тютюну в Європейських країнах, слайд-шоу «Статистика по Україні щодо куріння», слайд-шоу «Кидай курити», яке у музичному супроводі одноіменної пісні, завершило захід, – розповідає Антон Снєдков, викладач ІТ-технологій. – Створення студентами мультимедійних презентацій, слайд-шоу та відеороликів – сприяло поданню пізнавальної інформації в трьох форматах: відео-, аудіо- та текстовому, що підсилило рівень видовищності теми. Спираючись на власний досвід, хочу зазначити, що створення відеосюжетів не лише надає можливість студентам власноруч попрацювати з комп'ютерними програмами створення відео, але й значний об'єм корисної інфромації сконцентрувати в окремий блок і додати емоційності у його сприйманні».
«Використання інформаційних технологій в навчальному процесі спонукають студентів до отримання додаткової мотивації щодо пізнавальної діяльності. Інтернет-ресурси – це необмежений доступ до інформації будь-якого спрямування, – розповідає Олександр Лялюк, викладач сценічної майстерності. – Сучасні студенти, використовуючи можливості Інтернету, мають невичерпне джерело аудіозаписів творів музичних культур різних епох, країн, стилів. Ми намагаємось сформувати у студентів культуру музичного оформлення спектаклів і різних заходів, щоб у майбутньому вони могли уникати конфліктного музичного міксу. Сьогодні у заході кожний з персонажів мав свій лейтмотив – фрагменти пісень відповідно теми представників сучасної української естради: груп «Воплі Відоплясова», «Скрябін», «Друга ріка» та інших. Запальна фінальна пісня «Кидай курити, якщо хочеш довго жити» викликала емоційне піднесення глядачів, яке переросло у флешмоб».
Судовий процес позаду, нікого не вивели із зали суду під вартою. Але студенти-учасники заходу сподіваються, що після настільки жахливого пізнавально-театралізованого видовища, більшість з глядачів виявить бажання кинути палити. Звичайно, уголос про це поки не скажуть. Але якщо глядачі замисляться над тим, який все-таки зробити вибір, організатори заходу будуть дуже раді.
Поживемо – побачимо. Наприклад, в анкетуванні серед студентства коледжу у Міжнародний день відмови від паління (15 листопада).